Denník SaS


Billboardy (všetky)

Nultý akčný plán ministerstva nerieši kvalitu školstva, vytvára zástupné problémy

pošli na vybrali.sme.sk

Nultý akčný plán nerieši hlavné problémy školstva, iba ich odďaľuje a vytvára zástupné problémy a témy, ktoré kvalitu vzdelávania na Slovensku nezlepšia. Myslí si to Branislav Gröhling, poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre školstvo.

Podľa jeho slov je nultý akčný plán len akousi zásterkou, že ministerstvo vykonáva prínosnú činnosť. Väčšina opatrení však nerieši akútne problémy školstva vôbec. Poslanec upozorňuje aj na časový harmonogram plánu. „Zo 40 opatrení sa behom roka bude realizovať 11 z nich a až 29 má termín realizácie do 31. decembra 2017. Ani jedno z nich pritom nerieši hlavný problém školstva a to, kvalitu a vzdelávanie či úroveň vedomostí našich žiakov,“ dodáva Gröhling.

Ministerstvo chce napríklad podrobnejšie analyzovať výsledky testovania našich žiakov, aby mohlo pripraviť konkrétne opatrenia. „Toto je zbytočný krok. Problémy už pomenované máme. Vieme, kde naši žiaci zaostávajú, aké schopnosti majú a aké nie. Dokonca aj riešenia máme pomenované. A ak nemáme, môžeme odsledovať, ako sa riešia inde. To všetko nám už výsledky testov a správy z nich hovoria. Čiže ide o obyčajné odďaľovanie ozajstného riešenia problémov školstva,“ hovorí Gröhling.

Ďalším zbytočným krokom ministerstva je podľa poslanca vytvorenie pracovnej skupiny pre slovné hodnotenie. „Hodnotenie známkami vôbec nie je problém školstva. Mnohé školy preferujú známky, lebo sú jasnejšie a rodičia aj žiaci im rozumejú kým slovnému hodnoteniu nerozumejú. Ešte aj v krajinách, kde žiaci dosahujú perfektné výsledky v medzinárodných testovaniach, ako v Poľsku či Estónsku, sa hodnotí známkami. Ak dnes školy chcú, môžu žiakov a rodičov pokojne informovať písomne, nič im v tom nebráni. Nemá zmysel, aby ministerstvo strácalo čas takýmito aktivitami. Jedine, žeby nevedeli, ako naplniť 40 opatrení,“ podotýka Gröhling.

Poslanec ale uznáva, že niektoré z krokov môžu byť prínosné. „Napríklad zvyšovanie výdavkov do školstva. Treba však dodať, že ak sa budú zvyšovať financie do školstva bez toho aby sa systematicky vzdelávali učitelia, aby školy dostali kvalitné učebné materiály a dostávali riešenia a pomoc na zlepšenie výučby, takéto zvýšenie výdavkov sa nemusí pozitívne prejaviť na žiakoch," hovorí. Rovnako ale dodáva, že bilancia 5 zmysluplných opatrení zo 40 je veľmi biedny výsledok.

Medzi prínosné kroky poslanec radí napríklad sledovanie uplatnenia absolventov. „Podobné, ale efektívnejšie opatrenie sme sa snažili presadiť v parlamente s Eugenom Jurzycom, avšak vďaka koaličným hlasom návrh neprešiel. Mohli sme ušetriť ministerstvu prácu a čas na jeho efektívnejšie využitie. Ale to asi ministerstvo nechce,“ pripomína Gröhling s tým, že išlo o opatrenie, ktoré by pomohlo presne zistiť úspešnosť na našom trhu práce, čo je spoľahlivá informácia pre rodičov, žiakov aj pedagógov.

„Väčšina opatrení z dielne rezortu školstva kvalitu vzdelávania nerieši vôbec, pričom tá je kľúčová a bez nej sa školstvo nepohne ďalej. Nultý akčný plán dokazuje, že minister Peter Plavčan nemá chuť ani odvahu riešiť problémy školstva,“ uzatvára Gröhling.

Archív